Нині діюча програма пропонує дати поняття про ліричного героя під час вивчення поеми М. Вороного "Євшан-зілля" у 6 класі. Не будемо сперечатися про те, чи не зарано.
Подумаємо краще, як шестикласникам так розповісти про нього, щоб у 7 класі вони не казали, що ліричним героєм вірша Т. Шевченка NN ("Мені тринадцятий минало...") є малий Тарас.
Але спочатку кілька слів про цей термін. Уперше його вжив російський науковець Ю. Тинянов стосовно лірики О. Блока в 1921 році.
Герой ліричний — умовне літературознавче поняття, образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у ліричному творі почуттів, переживань, роздумів.
Визначають ліричного героя
- окремого твору ( "Весна" Б. І. Антонича)
- циклу (кримських сонетів А. Міцкевича)
- книги (збірки І. Франка "Зів'яле листя")
- деякого періоду творчості поета (ранньої поезії М. Рильського)
- творчості окремого автора (лірики Байрона)
- певного художнього напряму ( київських неокласиків)
- певного періоду розвитку літератури (українських поетів-шістдесятників)
Отож, щоб довести дітям, що ліричний герой і автор - не одне й теж, читаємо вірш П. Грабовського "Швачка". Учні ні в якому разі вже не скажуть, що ліричним героєм є поет. А навпаки, точно визначать, що у творі розкриваються почуття й думки жінки-трудівниці, швачки, змученої надмірною, виснажливою працею. Хоча в деяких літературознавців для героїв подібних віршів існує дещо інший термін - ліричний персонаж. Та такого не будемо говорити шестикласникам.
Можна також запропонувати дітям ще одну поезію П. Грабовського "Не раз ми ходили в дорогу" й переконати їх у тому, що ліричним героєм твору є людина-патріот, яка відчуває себе частинкою отого "ми".
А після цього дати можливість учням визначити ліричних героїв, наприклад, у мініатюрах мого улюбленого Л. Талалая. Хай попробують визначити приблизно вік (молода, літня людина) , деякі риси характеру тощо. Знайти їх можна тут.
Ось так, я думаю, можна розповісти учням про ліричного героя.
Подумаємо краще, як шестикласникам так розповісти про нього, щоб у 7 класі вони не казали, що ліричним героєм вірша Т. Шевченка NN ("Мені тринадцятий минало...") є малий Тарас.
Але спочатку кілька слів про цей термін. Уперше його вжив російський науковець Ю. Тинянов стосовно лірики О. Блока в 1921 році.
Герой ліричний — умовне літературознавче поняття, образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у ліричному творі почуттів, переживань, роздумів.
Визначають ліричного героя
- окремого твору ( "Весна" Б. І. Антонича)
- циклу (кримських сонетів А. Міцкевича)
- книги (збірки І. Франка "Зів'яле листя")
- деякого періоду творчості поета (ранньої поезії М. Рильського)
- творчості окремого автора (лірики Байрона)
- певного художнього напряму ( київських неокласиків)
- певного періоду розвитку літератури (українських поетів-шістдесятників)
Отож, щоб довести дітям, що ліричний герой і автор - не одне й теж, читаємо вірш П. Грабовського "Швачка". Учні ні в якому разі вже не скажуть, що ліричним героєм є поет. А навпаки, точно визначать, що у творі розкриваються почуття й думки жінки-трудівниці, швачки, змученої надмірною, виснажливою працею. Хоча в деяких літературознавців для героїв подібних віршів існує дещо інший термін - ліричний персонаж. Та такого не будемо говорити шестикласникам.
Можна також запропонувати дітям ще одну поезію П. Грабовського "Не раз ми ходили в дорогу" й переконати їх у тому, що ліричним героєм твору є людина-патріот, яка відчуває себе частинкою отого "ми".
А після цього дати можливість учням визначити ліричних героїв, наприклад, у мініатюрах мого улюбленого Л. Талалая. Хай попробують визначити приблизно вік (молода, літня людина) , деякі риси характеру тощо. Знайти їх можна тут.
Ось так, я думаю, можна розповісти учням про ліричного героя.
Немає коментарів:
Дописати коментар