понеділок, 12 січня 2015 р.

Діаграми Венна й кола Ейлера на уроках української літератури

 
    Цікавим, хоча й поки що маловживаним методом роботи на уроках української літератури є складання діаграм Венна. Їх придумав у кінці 80-их років позаминулого століття англійський логік і філософ Джон Венн, щоб схематично показати всі можливі співвідношення між кількома множинами.
     Цей метод прийнятний і для уроку літератури, якщо множинами вважати набір особливостей літературних творів чи мистецьких течій, рис характерів персонажів чи навіть самих авторів тощо.
    Діаграма будується у вигляді двох або більше кіл, які частково перетинаються, утворюючи спільний  простір. У частині кіл, що не перетнулися, записуємо ознаки множин, якими вони відрізняються одна від одної, у спільному просторі - ознаки, які для них є однаковими.
    Почати можна вже в 5-6 класах  з порівняння двох літературних героїв,наприклад,образів Федька й Толика з оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник".
    Цікавіше працювати з трьома колами. Так можна порівняти образи Софії, Ганни й Марти з новели О. Кобилянської "Valse melancolique", будь-які три  стильові течії модернізму, а в класах, де література вивчається поглиблено, навіть і ті три любові, які являлися І. Франкові й стали основою для віршів зі збірки "Зів'яле листя".
    Зразки діаграм Венна можна знайти тут і тут.
    Окрім діаграм Венна, для зображення співвідношення між множинами використовують також кола Ейлера. Леонард Ейлер — швейцарський математик та фізик. Кола Ейлера використовуються для зображення всіх можливих співвідношень між різними множинами, в тому числі й таких, коли одна із них поглинає іншу або взагалі відсутні перетини між ними.
    Ось як буде виглядати співвідношення між метафорою, персоніфікацією та метонімією.
     Діаграми Венна й кола Ейлера  вчать учнів аналізувати, формують  навички порівнювати явища, предмети, знаходити в них спільні та відмінні риси чи ознаки.
    Якщо мати кілька лекал з колами різного діаметру,  то  можна уникнути й зайвих затрат часу.

3 коментарі:

  1. Ваш допис мене як математика знову зацікавив. Головне, що з математичної сторони все майже правильно

    ВідповістиВидалити
  2. Може, з математичної сторони все правильно. А як з етичної? Я про три любови І. Франка...

    ВідповістиВидалити
  3. Пане Андрію, в класах філологічного профілю й про таке теж можна говорити. Звичайно, дітей до адекватного спийняття фактів з біографії великої людини потрібно певним чином підготувати.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Деякі інші повідомлення