неділя, 30 листопада 2014 р.

Складні випадки наголошування "шкільних" слів

   Значна частина слів, що побутує в навчально-виховному процесі сучасної школи, учнями та окремими педагогами наголошується неправильно. Чому?

   Напевне, через те, що вчителі-нефілологи мало дбають про дотримання орфоепічних  (акцентуаційних) норм на своїх уроках. Та й правила орфоепії змінюються. Коли ще я навчався, можна було наголошувати за'гадка і зага'дка, ви'мова і  вимо'ва, тепер тільки - за'гадка, вимо'ва. А ще вплив російськомовного, діалектного середовищ тощо.
   Тому, колеги, наголошуймо правильно такі слова: учи'тельська, чергови'й, навча'ння, запита'ння, завда'ння,чита'ння, дові'дник,  одина'дцать, чотирна'дцять,катало'г, фено'мен.
   Філологам хотілося б нагадати акцентуацію слів зачи'н, віршови'й, псевдоні'м, перехідни'й.
   Іншим вчителям варто знати таке: валови'й, кіломе'тр, сантиме'тр, живо'пис, ти'гровй, додати до одного', дванадцяти',чотирнадцяти'  тощо
   Частина слів  "шкільної" лексики досі зберігає подвійний наголос: апо'строф й апостро'ф, по'милка й поми'лка, ро'збір і розбі'р
   А ще запам'ятаймо наголошення особових форм дієслова бути: бу'ду, бу'дуть, бу'деш, бу'демо, але була', було', були'. 
  Будьмо здорові! 

1 коментар:

  1. Така проблема існує і в нашій школі. У нас теж клас одинАдцятий, а грудня чотИрнадцятого. Але робити зауваження колегам якось незручно.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Деякі інші повідомлення